sejarah akan datang?

"Muslims cannot be defeated by others. We muslims are not defeated by our enemies,but instead we are defeated by our ownselves"

-shaheed abdullah azam-

saya bercita-cita mendalami kisah-kisah perang yang berlaku zaman islam untuk fatrah cuti ini.
tapi ruh itu belum dapat dirasa sepenuhnya. tetapi masih berkobar-kobar untuk melakukannya.

2 orang menyuruh saya mendalami sejarah. huhu~ kadangkala mendesak.

berjalan-jalan di youtube- terjumpa Dr tareq suwaidan berbicara tentang

"The Future of Islam".

ala-ala slot dari ISK. ada 13 series. 1 series dalam 10 minit. sekejap sangat kan untuk cerita tentang zaman yang berlaku beribu-ribu tahun.

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..
banyak yang saya faham dan belajar dari dia. nak tahu? meh baca bawah.

*************************************************************

every civilization /setiap tamadun secara lumrahnya memerlukan beribu-ribu tahun untuk dibina sehingga puncak,

cth :-parsi lebih kurang 2000 tahun.

tetapi islam naik menjadi tamadun superpower dalam masa lebih kurang 100 tahun sahaja.
apa rahsianya?

**********************************************************

dan kebanyakan tamadun memerlukan masa yang sangat sekejap untuk runtuh/jatuh menjunam

parsi yang dibina dalam 2000 ++ tahun, kalah dengan islam dalam masa 3 tahun!
sedangkan parsi adalah superpower (macam US ) dengan kekuatan material, kelengkapan perang, kesatuan etc. dan islam pula masih sangat-sangat baru.


dan islam sendiri,kejatuhannya bukan sekelip mata.
ia adalah siri-siri turun naik yang sangat panjang.

apa rahsia disebaliknya?

*********************************************************

islam naik,naik dan terus naik. sehingga menakluk 2/3 dunia.

sehinggalah........

mereka lupa semangat berjihad...
  • ~umat islam dan pemimpin leka dengan material.
  • ~berseronok dengan dunia kerana tiada siapa yang boleh menandingi mereka.
  • ~terlalu sibuk dengan ilmu berlebih-lebihan.
*****************************************************

Parsi telah jatuh..........
........Rome sudah tersungkur.
Spain sudah ditawan....

kita memasuki southern France.

mereka memerhati...dan terus memerhatikan kita...Spies dihantar.

Alkisahnya, pemimpin france menghantar pengintip ke negara Islam.
kemudian spy itu berjumpa seorang budak lelaki 16tahun menangis seperti perempuan.
lalu dia bertanya mengapa.

"Ibuku tidak membenarkan aku menyertai tentera muslim selagimana aku belum menghabiskan hafalan al-quran ku"

mustahil kita dapat mengalahkan kerajaan sebegini!!!

30 tahun kemudian, spy kembali dihantar.

dan spy itu berjumpa seorang lelaki lingkungan 16 tahun, juga sedang menangis seperti perempuan.
dan dia kembali bertanya, mengapa kamu menangis?

mendengar jawapan dari budak itu, mereka terus menghantar tentera untuk menyerang islam. dan ternyata islam sudah lemah.

"apa agaknya jawapan budak itu ya yang menggambarkan kelemahan kita? "

***********************************************
tentera salib bergabung tenaga. bersama eropah. 7 negara, 3 raja. BGF.

500 000 tentera salib dihantar untuk menguasai Jerusalem, Palestine.
muslim kembali dijajah.
kerajaan islam di antakya bertahan.
jatuhnya antakya, maka terbukalah peluang mereka untuk ke palestine.
selagi antakya bertahan, selagi itu jerusalem akan selamat dalam genggaman islam!

6 bulan bertahan..dan terus bertahan..
makanan dan bekalan semakin berkurangan lantas delegasi ke mesir dihantar untuk meminta bantuan.

jawapan yang sungguh mengecewakan!
antakya terpaksa menyerah diri. tidak mampu lagi bertahan.
maka terbuka luas jalan tentera salib ke palestine!

apa jawapan pemimpin mesir di saat-saat kritikal itu??

*******************************************************

Salahuddin al-ayyubi sahajakah?
di mana cerita....

Imaduddin Zanky

Nuruddin Zanky

Asaduddin Shirkuh

dan ramai lagi......
siapa mereka? mengapa kita tidak pernah mendengar kisah mereka?

dan sejarah itu berterusan....sehingga ia berulang kembali....
cubalah bersama memahami sejarah supaya kita nampak gambaran besar apa yang berlaku kini...



budak masih mahu belajar~

p/s :- doakan dapat buat clinical attachment kat uni.

3 comments:

shikin-achik89 said...

salam. milah, kt pnh dgr citer budak umur 16 thun tu.. klu x silap budak tu jawab die baru putus cinta,ditinggalkan kekasih.. then, diorg pun bersiap2 utk serang islam.. klu x silap la,btul ke?

Anonymous said...

btol2
barakallhufik krn berjaya mencurah idea di dlm blok..smoga blok ini mjadi amal2 y akn dikira allah.
just nak share...
tau x apa punca kemengn umat islam wktu sejarah dlu?
ada 2:
semangat u berjihad n
pertolongan dr allah..
cba bc kisah mahmud fateh(btolkn kalu clap) u menakluk kota costatinopoel...kalu pk sec logik, memg x munasarawak y die n askar mampu angkat 7 buah kapal dr lautan ke drtn dan kambali sml ke lautan....
tp dgn hnya pertolongan allah, sumenya munasabah n munasarawak

putih said...

@ achik..

huhu~
kitepon ingt ade ust citer tyme kat sambest..
=D kuat ingtan achik..

@anonymous
jazakallah atas info. =D
setuju!
umat rasulullah, tak boleh nyorok dalam rumah, mengharapkan burung ababil melemparkan batu untuk hapuskan musuh, itu terjadi before rasulullah hadir.

even rasulullah sendiri tersangat mujahadah untuk naikkan islam..bila dah mujahadah sehabis daya, barulah pertolongan Allah akan datangkan? macam dalam perang badar..betapa mujahadahnya mereka walaupun kelihatan mustahil, tapi akhirnya bantuan Allah datang.