a very meaningful conversation...

Tamayyuz dan Tajarrud

kekwa : "tamayyuz" is a strong word kan? bukan senang.

orkid : yup. maknanya sudah cukup besar. apatah lagi nak praktik. bukan sekadar nak bezakan sikit2 je. dari semua aspek. kena pastikan setiap cell diri kita kena sibghah Allah, then only kita tamayyuz.

kekwa : Ya Allah, besarnya. nak tajarrud diri, nak tawakal diri. ego kita ke yang halang kita sebenarnya ek?

orkid: ye kot. dalam AQ banyak kali Allah sebut. betapa manusia ni sombong, rasa diri tu bagus dan hebat sangat. tak tahu yang semua yg dia ada milik Allah. dia tak memiliki apa-apa pun. baik pengaruh, kuasa, hatta ke atas diri sendiri, dia lupa yang dia hidup pun atas ihsan dan kehendak Allah.

kekwa: rasa nak pause. nak stop n look. macam semua benda is going way too fast.Last2, tengok2 dah kering dan terkulai, without knowing mana hilang punca.
tengok2 ego dah takes upperhand. rasa macam buat dengan rasa tanggugjawab, hilang rasa cinta.

orkid : sebab tu Allah suruh kita banyak2 merenung dan tafakur, tengok balik sekeliling, tengok diri sendiri. kalau Allah izin, kita akan sedar balik kita ni siapa sebenarnya, plus kena selalu selak2 manual kita la, then only kita akan lebih faham dan mengerti.

Cinta ALLAH

orkid : satu misi saya sekarang ni. juga doa saya tiap2 hari. is nak jatuh cinta. nak jatuh cinta dengan Allah. nak sampai Allah sudi declare kisah cinta saya dgn Dia.

kekwa: awak , mana hilang rasa cinta tuh?................

orkid : huu. takde jawapan. skema jwapan kita mungkin berlainan. kena tepuk dada tanya iman
sama ada cinta itu pernah wujud kemudian tenggelam dek perkara lain, ataupun dah melayang pergi .

boleh jadi juga cinta tu tak pernah wujud pun, yang ada selama ni hanyalah takut mungkin?
mungkin juga tak ikhlas, menngharapkan balasan? i've no answer awak.

'ala kullihal, kat mana pun duduk letak cinta tu sekarang, yang penting ialah, pupuk, bina balik rasa cinta tu, once dah bercambah, kena jaga baik2, ikat ketat2, tak nak terlepas lagi.

kekwa: sepatutnya cinta manusia menambahkn cinta pada Allah, dan vice versa kan?

bila kita sayang orang,sepatutnya kasih sayang tu menambahkan cinta kita pada Allah kan? (sebab kita tahu kasih sayang tu takkan wujud pon tanpa Allah letakkannya di situ. dan bila kita cinta Allah, sepatutnya kita akan bertambah sayang pada makhluk ciptaan Allah jugakkan?

orkid : betul, tapi tak tahu la mana 1 datang dulu. sebelum2 ni dok fikir, sepatutnya both saling menambah cinta. cinta Allah tu kena datang datang dulu, then sebagai pulangan cinta kita pada Allah tu Allah melahirkan rasa cinta pada makhlukNya. entah la

kekwa: tapi ada jugak orang yang mencintai manusia, selepas tu baru sedar betapa cinta itu datang dari Allah, dan sepatutnya Allah itu yg lebih berhak dicintai.huhu~

terpulang bagaimana cara Allah nak memberi rasa cinta itu kan? asalkan akhirnya dia menyedari, cinta pada Allah itu patut datang dari dalam, bukan setelah menerima macam2 dari Allah.

cinta Allah pada segala Asma-nya yg indah dan kesempurnaan-NYA.
baru lah takde rasa keterpaksaan dalam tajarrud, tamayyuz. dan sibghah kita hanya dengan sibgah Allah kan?

thanx Allah for lintaskn hati awk utk ingatkan saya pagi ni.

sibghah : celupan.
tamayyuz : berbeza, (? - tak terlintas maknanya dalam BM,siapa leh tolong?)
tajarrud : menyerahkan diri hanya untuk islam.
********************************************************************

1 comment:

Gerard said...

Nice post thanks for shharing