bila FB = BF .

" bosankan kat sini boleh kawan dengan budak medic dan dirasat je?"

sengaja menimbulkan topik untuk berbual. sedang cemburu dengan akhawat UK yang kursus pengajiannya berbeza-beza. satu usrah ada yang ambil medic, ada geologi, ada business, ada physic, chemistry etc.

"A'ah! bosan! semua orang cakap topik yang sama. takde kelainan.", balas Haru.

lalu dia menceritakan salah satu aimnya bermain facebook. dengan punyai rakan seramai 700 ++ , dia mengharapkan sekurang-kurangnya dapat membaca 15 topik perbincangan berbeza. namun semua orang hanya bermain isu yang sama.

T___T heart-broken.

oh, ada hadaf main facebook?cool~

terlupa setiap mukmin sepatutnya buat sesuatu mesti bersebab. bukan suka-suka.

tetapi seringkali kita menjadikan facebook tempat menulis diari, tempat mencari simpati, tempat menceritakan masalah tanpa kaki dan tangan bergerak melakukan apa yang SEPATUTNYA dilakukan.
terkadang penuh dengan kata-kata tanpa amalan.




kelakar dan tersentap. bila melihat ramai di antara kita (termasuk diri-sendiri) pandai " bermain teori dan berdebat" sedangkan belum pernah turun ke medan sebenar. belum faham waqie' dan keadaan.

tak kesahla dalam isu dakwah, politik, institusi kekeluargaan atau apa pun.

teori itu asas sebagai panduan utama, namun kita perlu bijak menyatukan teori dengan keadaan semasa.

samalah macam medic pon, belajarlah semua jenis ubat, (sampai yang dah tak guna lagi pun kena belajar), kesudahannya, terpulang kepada Doktor yang merawat untuk memberikan ubat yang terbaik untuk pesakit yang berlainan.

facebook. manfaat atau musibah?

terdiam membaca status seorang chinese yang revert, lebih kurang bunyinya,

"cuba tengok balik hidup kita sebelum dan selepas ada facebook. kalau banyak hidup kita terbazir dengan main facebook, mungkin kita perlu buat jadual bila kita boleh masuk ke laman sosial ini"

serius, "puasa" yang 2 hari sangat mengajar.benar, di facebook itu medan dakwah kita, perbincangan gerak kerja, kongsi bahan-bahan untuk study, berhubungan dengan anak usrah, keluarga. update isu semasa etc.

tapi setiap benda perlu ada limitnya.

dan apabila kita lebih terkesan dan "mencintai" status facebook daripada kalam Allah, Alquran yang sepatutnya mencari kawan baik kita, maka yakinlah, ada sesuatu yang pelik dan tak sepatutnya berlaku.

Dari Abu Hurairah radhiallahunhu dia berkata : Rasulullah bersabda :

"Merupakan tanda baiknya  Islam seseorang, 
dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya . "

(Hadits Hasan riwayat Turmuzi dan lainnya)
hadith ke 12 dari hadith 40 imam nawawi.



p/s :
-terima kasih daun keladi buat cik yuyumiza atas idea puasa facebook.
- dan terima kasih kepada cik fatihah asilah, roommate berdedikasi yang sudi tukarkan dan simpankan password facebook. (minta maafla terpaksa mengugut untuk dapatkan balik password. = D )

2 comments:

[amiza malik] said...

i wonder blog ni dari mana datangnya

milah said...

blog yg same ..tukar2 penampilan skit.