siapa kita?

"kita tak cukup akhawat lagi la awak."

"kenapa dia x macam ikhwah? camtu ke ikhwah?"
(sukati jer cakap, kita dah cukup akhawat ke?)

:)

dalam fikiran kita, seringkali membayangkan akhawat itu perlu sopan-santun, lemah-lembut, kata-katanya berhikmah dan lembut, mukanya perlu bersih berseri, tenang, penyejuk mata yang memandang (seperti bidadari?),berwibawa, pandai segala aspek, memasak, menjaga rumah, berkomunikasi dan lain-lain. sehingga seringkali kita terfikir,

"dah peribadi kami memang begini, kalau diubah, maka apa yang tinggal?
tak mahu jadi robot yang tipikal la akak."

dan seringkali juga bila disebut dia seorang ikhwah, peribadinya mestilah berhikmah dalam kata-kata, pandai memimpin atau membuat keputusan, sangat bertanggungjawab, tenang dan senang pada pandangan mata, ilmu pengetahuannya meluas, diamnya diam seorang pemikir, bila berkata-kata seperti sumber oksigen yang memberi sumber kehidupan. etc..etc..

sempurna sungguh pandangan kita pada seorang ikhwah dan akhawat.!

pening kepala kot! -.-"

lupakah kita pada rasul kita dan sahabat-sahabat baginda, bagaiman peribadi mereka yang masing-masing unik?

Rasulullah SAW .

seorang yang paling lembut terhadap isteri dan anak-anaknya, sangat sopan terhadap para sahabatnya. Bahkan pada seorang kafir buta yang sudah tua. Setiap hari beliau menyuapi orang kafir yang buta ini, sampai beliau wafat. Saat Abu Bakar menggantikannya untuk menyuapi orang buta itu, ia bisa dengan mudah membezakannya. Tapi, Rasulullah SAW adalah orang pertama yang “reject” saat kaum kafir memusuhi Islam. Sikapnya begitu tegas dan keras saat musuh-musuh Islam itu bermaharajalela.

ingatkah kita siapa Abu Bakar As-siddiq r.a?
Sosok ikhwan yang sangat menjaga kesopanan, lemah lembut terhadap sesamanya. Secara fizikal, beliau adalah seorang yang bertubuh kurus. Walau beliau banyak harta, tapi tak menghalanginya untuk menjauhkan lambung dari tempat tidurnya. Sangat sering menangis sehingga Aisyah r.a pernah menasihati rasul s.a.w agar melantik orang lain menggantikan baginda menjadi imam solat lantaran kerapnya Abu Bakar tenggelam dalam tangisannya ketika beribadah.

siapa pula saidina Umar r.a?
Secara fizikal, susuknya tinggi dan besar. Sifatnya sangat tegas. Tapi tak jarang beliau ditemukan dalam keadaan menangis tersedu dalam salat, bahkan sampai pengsan.sehingga kelihatan 2 tanda garisan di pipinya lantaran terlalu kerap menangis. peribadi yang selalu ingin bersaing dengan Abu Bakar ini, tak jemu bertanya pada Rasulullah SAW tentang apa-apa yang bisa membuatnya lebih dekat dengan Allah SWT.

Ustman bin Affan,
seorang ikhwan hartawan yang sangat pemalu, bahkan malaikat pun malu pada beliau. Tak enggan memberikan harta di jalan Allah, itulah karakteristiknya.

Lain lagi dengan Ali bin Abi Thalib.
Beliau seorang pemuda yang sangat bersahaja. Pemuda pertama yang memeluk agama Islam. Pemuda yang sangat menjaga hati terhadap lawan jenisnya, sehingga Allah ‘menghadiahkan’ susuk lembut Fatimah binti Muhammad sebagai pendamping hidupnya. Walau keduanya sudah "berperasaan" sebelumnya, tapi mereka berusaha untuk tidak mengekspresikan sebelum saatnya tiba. Subhanallah.

malu jika ingin membandingkan diri kita dengan para khalifah yang empat. sedang kita qiamnya masih tunggang-langgang, solat awal waktunya masih sering tertinggal. ukhuwahnya masih berantakan, ilmu dan pengetahuannya stagnant, belajarnya tunggang-langgang.
(muhasabah-muhasabah-muhasabah)

ukhtiku,
semua peribadi dan sifat-sifat itu, nikmat anugerah yang Allah kurniakan pada setiap dari kita. maka gunakannya sepenuhnya. tidak perlu membandingkan kelebihan kita dengan orang lain kerana logiknya, setiap orang berbeza. dari setiap kelemahan pasti ada juga kelebihan. Allah menciptakan kita berbeza agar kita boleh saling menguatkan.
"bukankah taman yang dipenuhi bunga yang pelbagai jenis dan warna itu lebih indah di pandangan mata?"
pandai berkomunikasi menjadikan seseorang boleh diletakkan di posisi berhadapan dengan masyarakat dan menguruskan networking.
pandai mengurus dan merancang merupakan aset seorang mastermind dan ketua.
pandai berbisnes dan menguruskan kewangan membolehkannya berjasa dalam menguruskan kewangan dan keluar masuk duit dalam persatuan / jemaah. dan boleh menjadi penyumbang dana dalam melaksanakan amal.
pandai berkata-kata dapat menaikkan semula semangat rakan-rakan ketika kefuturan melanda.
etc..etc..

justeru, pandanglah dari sudut positif, dan
"Silakan memilih teladan yang paling dikagumi, karakter golongan salafuunassoleh yang paling sesuai diterapkan dengan diri. Jangan sampai tidak memilih sama sekali. merekalah idola pilihan kita kerana kedudukan mereka di syurga sudah PASTI!"

sedarkah kamu duhai ukhti,

"seekor lalat, walau berterbangan di taman bunga, pasti yang dicarinya kotoran dan sampah-sampah yang busuk. langsung tidak mengendahkan kecantikan bunga-bunga dan pohon-pohon yang menghiasi taman. "

"sedangkan seekor lebah, walaupun di dalam semak-samun penuh sampah, pasti yang dicarinya pohon bunga yang masih segar berisi madu. diambil madu tanpa merosakkan bunga, dikumpul madu , bermanfaat untuk manusia."

maka lihatlah dunia seperti seekor lebah yang sentiasa menghargai bunga.
saidina umar r.a yang senantiasa mencemburui kebaikan Abu Bakar r.a. tidak pernah merasakan dirinya sudah cukup baik.

saidina umar yang 180 darjah berubah dari kejahilan kepada cahaya islam.

saidina umar yang didoakan keislamannya oleh rasulullah SAW.

saidina umar yang pandai berkata-kata dan senantiasa mencari kebaikan dan menghargai setiap sahabatnya.

saidina umar yang kental dan tegas, namun air matanya seringkali tumpah, lambang kelembutan hatinya.

saidina umar yang sudah dijanjikan bidadari idamannya di syurga.

:)

jazakillah awak, akak suka sangat buku ni!
(walaupun tak habis baca lagi.huhu~)

1 comment:

shakila said...

woot2..lepas final nak baca buku 2..